برندها همیشه برای ما جذاب بوده اند. هر وقت برای خرید به فروشگاه های پوشاک سطح شهر رفته ایم همیشه پیش از دیدن هر نوع لباسی سراغ برندهای مورد تظر خودمان را گرفته ایم؛ حتی عده ای هم هستند که برای خرید هر نوع کیف، لباس یا کفش تنها به فروشگاه های برند سطح شهر مراجعه می کنند مثل نایکی، آدیداس یا زارا و…
در مقالات قبلی ما گوچی، برند نام آشنای ایتالیایی را به شما معرفی کردیم و همچنین گفتیم که آدیداس از دیروز تا امروز همواره بعنوان یکی از برترین برندهای جهانی مطرح بوده است.
اینطور که پیداست در عصر حاضر این برندها هستند که بخش بزرگی از بازار جهانی را در دست گرفته اند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود اما خب به هر حال فقط چند برند هستند که از دیرباز تاکنون نام آنها بر سر زبان ها بوده است.

نایکی
یکی دیگر از برندهای بسیار معروف جهانی که شما نیز احتمالا از محصولات آن استفاده کرده اید، نایکی است؛ نایکی، برندی همیشه درخشان است که دارای شعبه های متعدد در سراسر جهان می باشد.
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که شرکت نایکی در ابتدا بعنوان واردکننده کفش های ژاپنی تأسیس گردید و بعدها به بزرگترین فروشنده کفش و پوشاک ورزشی تبدیل شد. در کشور آمریکا، محصولات نایکی از طریق ۲۰۰۰۰ فروشگاه به فروش می رسد که در نوع خود آماری بسیار قابل توجه است!
در حال حاضر ۱۱۰ کشور در دنیا هستند که محصولات این کمپانی معروف را توسط شعبه هایش در بازار خود عرضه می کنند. از دیگر فعالیت های جالب توجه نایکی باید به فروشگاه های خرده فروشی معروف آن به نام نایکی تاون (Niketown) اشاره کنیم که این فروشگاه ها حتی در خارج از کشور نیز راه اندازی شده اند.

نایکی تاون(Niketown)
نایکی همچنین علاوه بر طیف بسیار گسترده کفش و پوشاک خود، تجهیزات ورزشی با برند Nike and Bauer که شامل کفش، لباس و هد بندهای با لگوی تیم های مختلف نیز می باشد را هم به فروش می رساند. در حقیقت هدف از راه اندازی این شرکت توسط باورمن و نایت، وارد کردن کفش های ورزشی با قیمت پایین از کشور ژاپن به آمریکا بود. در آن زمان کفش های آلمانی بخصوص آدیداس صنعت کفش سازی آمریکا را حسابی تسخیر کرده بودند. حدودا یک سال پس از تاسیس شرکت و وارد شدن کفش از ژاپن به آمریکا، Blue Ribbon Sport نیز توانست تا کفش های ژاپنی معروف Onitsuka Tiger را که امروزه شما آن را به نام ASICS می شناسید، در آمریکا مطرح کرده و بازار خوبی برای خود فراهم سازد.

کفش های ورزشی نایکی
اما در مورد آرم چك مارك معروف نایکی بد نیست بدانید که در سال ۱۹۹۵ میلادی برای اولین بار بطور رسمی ثبت شد که به حق آرم بسيار بامعنا و مفهومی برای این كمپانی توليد كننده كفش های ورزشي بشمار می رود. هرگاه به لوگوی نایکی میاندیشیم، شعار معروف این کمپانی نیز در ذهنمان مرور میشود که می گوید: فقط انجامش بده (Just Do It). این جمله مدتهاست که جزء بهترین شعارهای تبلیغاتی در بین برندهای بزرگ محسوب میشود که توانسته است بعنوان یکی از پنج شعار برتر تبلیغاتی در قرن بیستم نیز شناخته شود. اما باید به این نکته جالب اشاره کنیم که این شعار در واقع برگرفته از آخرین کلمات یک قاتل سریالی آمریکایی اهل یوتا به نام گری گیلمور است. این فرد در سال ۱۹۷۷ میلادی به جرم دزدی از دو مرد و در نهایت کشتن آنها محکوم به مرگ گردید که گفته میشود وقتی که وی در مقابل جوخهی آتش قرار گرفت، گفت “انجامش بدید”.

نایکی، حامی همیشگی رونالدو
حال می بینیم که امروزه نام نایک و محصولات ورزشی آن تقریباً برای هیچ ورزشکاری نا آشنا نیست و احتمالا به نظر می رسد تا زمانی که این برند به نگرانیهای فعالان حقوق بشر هم توجه کرده و به مشتریان و کارکنان خود اهمیت میدهد، در جایگاه تجاری موق خود باقی خواهد ماند.
2 دیدگاه
حدیث
سلام
ممنون از مطلب جالبی که گذاشتین
بدون شک نایکی از همه برندهای دیگه در هر زمینه ای سرتر هست 🙂
آیناز شفیعی
متشکر از لطف شما…